Bumerang - Yazarkafe

25 Aralık 2015 Cuma

EVDE NOHUTTAN ORGANİK YOĞURT MAYASI






Açık süt bulduğumda yada mahalle sütcümüz den süt aldıkça yoğurdu evde kendim yapıyorum. Tabiki ya evde önceden mayaladığım yoğurttan o kalmamış yada ekşimişse hazır yoğurttan mayalıyorum. Geçenlerde televizyonda bir proğramın tekrarına rastladım Dr. Ümit Aktaş konuktu hepimizin çok yakından tanıdığımız Dr. Canan Karatay kafasından bir doktor, o günkü konu süttü Ümit Bey açık süt alın onu bulamazsanız marketlerden günlük süt alın ama UHT yani pastorize kutu süt almayın raf ömrü aylarca olan bu süte ''dayanıklı beyaz eşya '' dedi :) kutu sütleri pastorize etmek için yüksek ısıya maruz bıraktıklarını bu da içinde ki kötü bakterileri öldürdüğü gibi bizim için yararlı olan iyi huylu bakterileri de öldürdüğünü yani anlıyacağımız bu sütün ne bize ne kendine faydası olmadığını anlattı. Benim zaten kutu sütle ilgili içimde hep bir şüphe vardı çünkü süt ve süt ürünleri bozulmaya çok yatkın gıdalar aylarca hemde dışarda bir kutunun içinde durması mantık dışı geliyordu ya içinde oldukça çok katkı maddesi koyacaklar yahutta pastorize edecekler yapısı bozulacak doktorun konuşmaları çok ilgimi çekti. 
Kutu sütün içinde bakteri olmadığı için mayalanma da tam anlamıyla gerçekleşmiyor bu sütü mayaladığınız da kaşıktan sündüğünü görüyorsunuz. Mayalardan da bahsetti ya buluyorsanız ev mayasıyla mayalayın dedi tabi hazır yoğurttan mayalamakta sağlıksızdı sonuçta hatta ben size ilk maya tarifi vereceğim dedi ve proğramda nasıl maya yapacağımızı gösterdi . Daha öncede duymuştum nohut mayasını hatta ilk göçebe türkler yapmıştı bu mayayı yani patenti bize aitti şimdide ben doğal , organik , probiyotikler içeren ilk mayamı yapacağım ve bundan sonraki yoğurtlarımı bunla mayalayacağım. İlk mayamın hammaddesi nohut her yerde bulunur bizdede var tabi ama marketten almıştık muhakkak içinde ilaç vardı, birşey yapıyoruz tam yapalım dedim ve komşumuz hatice abladan köyden getirdiği organik nohutlardan bir fincan aldım ... Geçelim maya yapmaya......



                                  



MALZEMELER

  • 33 adet nohut
  • 2 su bardağı süt
  • yarım kiloluk kavanoz



YAPILIŞI




                                               

Nohutları yıkayıp kurutuyoruz kavanozumuzun içine koyuyoruz. Sıra sütümüzde daha önce yoğurt mayadıysanız bilirsiniz sütün içine serçe parmağınızı batırdığınızda yanmadan tuttabiliyorsanız bu doğru sıcaklıktır süt soğuk veya bundan daha sıcak olursa mayalamada sorun yaşarsınız.


                                              


Isıttığımız ve doğru sıcaklığa getirdiğimiz sütümüzü nohutların üzerine döküp ağzını kapatıp bir havluya sarıp kaloriferin üzerinde 24 saat beklettim, isterseniz fırınınızı bir süre çalıştırıp kavanozunu fırnda da mayalayabilirsiniz önemli olan belli bir sıcaklıkta tutmak .



                             

                                             


Ertesi gün kavanozu açtığımda alta sarı bir su üzerinde de gerçekten taş gibi bir yoğurt vardı gözlerime inanamadım ben daha sıvı bir kıvamlı bir yoğurt bekliyordum . Bu yoğurdu süzgeçe döktüm ve içindeki nohutları aldım işte ilk mayam hazır. Tadına da baktım gerçekten tadıda çok güzel tatlı bir yoğurt oldu. Altta kalan suyunuda atmadım çünkü çok şifalı bir su, çorbaya koydum.... Afiyet şifa olsun....







Elif'in notu : Bu mayayı yaptım çok ta güzel oldu lakin birkaç mayalamadan sonra yoğurt sündü tadı güzeldi ama o sünme  hoş değildi değişik denemelerden sonra nohuttan değil nohutun suyuyla denedim gayet güzel oldu sünme problemi de ortadan kalktı hatta haşladığım nohutun sularını buzlukta saklayıp mayam olmadığın da buzluktaki nohut suyuyla da mayalama yapıyorum. 
Nohut suyuyla mayalamaya aşağıdaki linkten bakabilirsiniz. 
Nohut suyuyla mayalama..



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder